Positief bio-nieuws: de verkoop van biologisch eten neemt toe
Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het CBS: in de eerste helft van 2025 ging 3,5% van de uitgaven aan voedsel in supermarkten naar producten met een biologisch keurmerk. Ter vergelijking: in de periode 2018–2024 was dat gemiddeld 3,0%.
Wat opvalt: - Eieren leiden, met maar liefst 17,3% van alle eierverkopen biologisch. - Daarna volgen koffie en thee (6,5%) en aardappelen, groente en fruit (5,5%). - Bij aardappelen, groente en fruit steeg het aandeel biologisch van 4,7% naar 5,5% – één van de grootste groeiers. - Ook bioproducten zoals vis (van 2,5% naar 3,2%) en koffie & thee (van 5,9% naar 6,5%) zagen duidelijke stijgingen. Het laat zien dat steeds meer consumenten kiezen voor duurzamere en eerlijkere producten. Deze kleine groei wijst op een positieve trend richting meer bewustzijn en een grotere markt voor biologische producten.